ورود و عضویت
0
سبد خرید خالی است.

اثر تماشاگر – مسئولیت پذیری در جامعه

عمومی مجموعه فارسی درس 04 شهریور 1401
اثر تماشاگر - مسئولیت پذیری در جامعه

اثر تماشاگر در واقع یک بحث روانشناسانه است که نا خوداگاه ذهن فرد را درگیر بی تفاوتی می کند. فرض کنید برای یک شخص اتفاق ناگواری بیفتد که نیاز به کمک داشته باشد. و افراد زیادی در آن محل وجود داشته باشند به نظر شما چند درصد ممکن است شما آن شخصی باشید که به فرد حادثه دیده کمک می کند؟ مسلما با دیدن افراد زیادی در آنجا تنها چیزی که به ذهن شما می رسد این است که افراد زیادی برای کمک وجود دارد پس لزومی ندارد من کمک کنم و با بی تفاوتی محل را ترک خواهید کرد. در واقع احتمال کمک شما ارتباط معکوسی با تعداد افرادی که در آن محل هستند دارد به این صورت که هر چه تعداد افراد کمتر احتمال کمک رسانی از طرف شما بیشتر خواهد بود و اگر تعدا بیشتر احتمال کمک شما خیلی کمتر خواهد بود. به این رخداد یا پدیده اثر تماشاگر گفته می شود.

در حقیقت  اگر از زاویه دیگر به قضیه نگاه کنیم وجود افراد بیشتری در محل حادثه ذهنیت افراد را دچار اختلال می کند و به حادثه از دیدگاه یک مشکل نگاه نمی کنند. در نتیجه حس مسئولیت پذیری آن ها کاهش می یابد. در حالی که اگر در یک حادثه تعداد افراد کمتری برای کمک باشند با کمک یک فرد افراد دیگر در صورت احساس اینکه کمک بیشتری نیاز است به کمک کردن ترغیب می شوند و در نتیجه بقیه نیز کمک می کنند و نقش نظاره گر را نخواهند داشت. این پدیده تاثیر رفتاری را کامل نشان می دهد.

اثر تماشاگر - مسئولیت پذیری در جامعه

اجازه بدین با یک مثال اثر تماشاگر را برایتان شفاف سازی کنم. فرض کنیم در جاده ای خلوت به راهتان ادامه میدین که ناگهان متوجه خودرویی در کنار جاده می شین که منحرف شده و سرنشینان آسیب دیدند مسلما اولین نفری که با اورژانس تماس خواهد گرفت شما خواهید بود ولی اگه برعکس جاده از ازدیاد خودرو دچار ترافیک شود با خودتون فکر می کنید که به من نیازی نیست و افراد زیادی برای کمک وجود دارند و صحنه را ترک خواهید کرد.

دلایل تاثیر پدیده اثر تماشاگر

جالب است بدانید دلیل عدم کمک از طرف افراد نشانه بی عاطفگی یا عدم انسانیت نیست. بلکه در واقع فرضیه سازی های اشتباهی هست که انسان ها در افکار خود تصویر سازی می کنند. از آنجا که به طور کلی رفتار انسان بر گرفته و تابع از جمع است این پدیده دلایل مختلفی دارد که به آن اشاره می کنیم. دلیل عمده عدم کمک رسانی می تواند این مورد باشد که از قضاوت شدن ترس دارند. از کمک کردن می ترسند. تصور مسئولیت پذیری برابر دارند به این صورت که همه برای کمک رسانی در حادثه به یک اندازه مسئولند و باید همه باهم وارد عمل شوند. به همین خاطر است که به پدیده اثر تماشاگر پدیده توزیع مسئولیت نیز گفته می شود.

صبر می کنند کسی دیگر شروع به کمک کند سپس خودشان شروع به کمک رسانی کنند. نگرانند که اگر او شروع به کمک رسانی کند احمق دیده شوند.

تاریخچه اثر تماشاگر

همه ما با کمی تامل در می یابیم که پدیده اثر تماشاگر را در زندگی احساس کرده ایم آنچه مسلم است در اینجا یک مثال بارز است که عموم مردم از آن اطلاع دارند. به عنوان مثال در میدان کاج تهران جوانی با ضربات چاقوی فرد دیگری در جلوی دیدگان بقیه مجروح شد و به دلیل عدم مداخله دیگران تا به بیمارستان برسد کشته شد که به سرعت فیلم حادثه پخش شد و از لحاظ آسیب شناسی اجتماعی بسیاری از افراد مردم ایران را از لحاظ شخصیت اخلاقی مقصر حادثه دانستند در حالی که این پدیده اثر تماشاگر است که در هر کجا می تواند رخ دهد و در نتیجه مسئولیت پذیری را کاهش دهد.

اثر تماشاگر - مسئولیت پذیری در جامعه

به عنوان یک مثال واضح تاریخی دیگر که بسیار معروف است از این رخداد می توان به حادثه ی ناگواری در آمریکا اشاره کرد که یک زن آمریکایی 38 ساله زمانی که از سر کار به خانه برمی گشت در محل زندگی و درست دم در خانه اش مورد تجاوز و سرقت قرار گرفت در حالی که تمامی همسایه ها در محل حضور داشتند و صحنه را تماشا می کردند و دریغ از کمک از طرف یکی از آنها که اگر کسی با پلیس تماس می گرفت شاید آن زن زنده  می ماند ولی در عرض سی دقیقه مورد قتل و تجاوز در جلوی چشم بقیه قرار گرفت.

اثر تماشاگر در دنیای مجازی

آنچه بیان شد اثر تماشاگر در دنیای واقعی بود. در نظر داشته باشید که اثر تماشاگر در دنیای مجازی هم می تواند رخ دهد. گروهی در شبکه های اجتماعی تصور کنید که مشکلی یا سوالی برای یکی از اعضای گروه پیش آمده که در این صورت همانطور که حتما تجربه کرده اید پاسخ کمتری از طرف سایر اعضا دریافت خواهد شد که هر کدام از اعضا تصور این را دارند که فقط من نیستم حتما کسی پیدا خواهد شد که سوال فرد مورد نظر را پاسخگو باشد.

تحقیقات علمی اثر تماشاگر بر روی سایر موجودات

طی مطالعات علمی که محققان بر روی موش ها انجام داده اند مشخص شد که موش ها نیز هم چون انسان ها رفتاری بر گرفته از جمع دارند.به عبارتی رفتار بقیه بر هم تاثیر می گذارد و در مورد اثر تماشاگر به این نتیجه رسیدند که هر چه تعدادشان کمتر کمک رسانی محتمل تر و راحتتر خواهد بود.

پاورپوینت اثر تماشاگر – مسئولیت پذیری در جوامع

پاورپوینت آماده درباره اثر تماشاگر – مسئولیت پذیری در جوامع

پاورپوینت اثر تماشاگر در قالب ppt. یا pptx. می‌باشد و با اسلاید های گرافیکی و جذاب به شما کمک می‌کند یک ارائه بی‌نظیر داشته باشید. با دانلود این پاورپوینت می‌توانید به راحتی آن را ویرایش و شخصی‌سازی کنید.

پدیده اثر تماشاگر به ما چه می آموزد؟

و اما نتیجه ای که از این پدیده روانشناسی می توان گرفت این است که نگذاریم این پدیده بر حس مسئولیت پذیری و انسانیت ما غلبه کند و بی عاطفگی را رواج دهد. نمونه های اثر تماشاگر را به فراوانی در جامعه خودمان مشاهده کرده ایم که به جای کمک رسانی یا تسهیل کمک رسانی مردم دوربین به دست از حوادث ناخوشایند و دلخراش فیلم برداری می کنند که به جای آن می توانند اگر کمکی از دستشان بر می اید دریغ نکنند و یا حداقل اگر کمک نمی کنند ذهنیت بقیه را در مورد کمک رسانی دچار تشویش نکنند به طور کلی تاثیر مثبتی بگذارند به جای اینکه حس مسئولیت پذیری را با بی تفاوت نشان دادن ماجرا در بقیه کم کنند حداقل با انجام ندادن اعمال غیر اخلاقی مانند فیلم برداری بیهوده کمکی کرده باشند.

مجموعه فارسی درس

بزرگ ترین مجموعه پاورپوینت ایران

مطالب مرتبط

اثر مرکب چیست؟

اثر مرکب چیست؟ بررسی کامل کتاب دارن هاردی

مجموعه فارسی درس 03 شهریور 1401
متاورس چیست؟

متاورس چیست؟ کاربرد و نحوه ورود به آن

مجموعه فارسی درس 06 شهریور 1401
زندگی نامه هوشنگ ابتهاج

هوشنگ ابتهاج – بیوگرافی و زندگی نامه

مجموعه فارسی درس 10 شهریور 1401

دیدگاهتان را بنویسید

تخفیف 15 درصدی ویژه اردیبهشت ماه - کد تخفیف شما: farsidars
preloader