ورود و عضویت
0
سبد خرید خالی است.

متاورس چیست؟ کاربرد و نحوه ورود به آن

عمومی, کامپیوتر و فناوری اطلاعات مجموعه فارسی درس 06 شهریور 1401
متاورس چیست؟

تصوری از آینده به نام متاورس چیست؟  

متاورس چیست؟ یک سوال اساسی در بین کاربران می باشد؛ توصیف و توضیح متاورس کار دشواری است زیرا متاورس تصوری از آینده می باشد و هنوز شکل نگرفته است. از زمانی که شبکه اینترنت و فضای مجازی فراگیر شدند کسب و کارهای اینترنتی هم به سرعت جای خود را در این فضا باز کردند. به طوریکه برای فروش خوب محصولات، وجود یک پیج پر بازدید نسبت به یک مغازه پر رفت و آمد بسیار کاراتر و بهتر عمل می کند.

اما یک تحول بزرگ دیگر به نام متاورس در راه است، تحولی که این روزها زیاد از آن صحبت می شود. در این مقاله قصد داریم به موضوعاتی همچون متاورس چیست؟ و اینکه چه اهمیتی دارد که شرکت های بزرگ تکنولوژی در دنیا از قبیل فیسبوک، مایکروسافت و غیره در این حوزه اقدام به سرمایه گذاری کرده اند و همچنین مزایا، معایب، کسب درآمد و وضعیت کنونی متاورس می پردازیم.

ترجمه دقیق واژه متاورس چیست؟

سال 2018 یک فیلم علمی تخیلی از استیون اسپیلبرگ به نام ready player one عرضه شد، که در آن دنیا در سال 2045 را به تصویر کشیده بود. در این فیلم دنیای واقعی کاملا درگیر هرج و مرج بود ولی در کنار دنیای واقعی، یک دنیای غیر واقعی هم به نام oasis ایجاد شده بود. در این دنیای غیر واقعی خبری از محدودیت های دنیای واقعی نبود و انسان ها قادر بودند که یک شخصیت مجازی برای خود ایجاد کرده و از طریق این آواتار هر کاری که بخواهند را انجام دهند. به این مفهوم که برای خودشان یک زندگی مشخص، شغل مشخص، تفریح و هر ایده دیگری را پیاده سازی کنند.

متاورس نیز به صورت خلاصه همانند روایت فیلم مذکور می باشد. یعنی هر فرد با یک کاراکتر غیر واقعی وارد این دنیا شده و هر کاری که تمایل داشته باشد را انجام می دهد. اگر بخواهیم بدانیم که معنی دقیق واژه متاورس چیست؟ بایستی در جواب بگوییم که متاورس از ترکیب دو کلمه meta به معنی برتر و universe به معنی جهان ساخته شده است. پس واژه متاورس را می توان به مفهوم فرا جهان یا جهان برتر ترجمه کرد.

متاورس چیست؟ سوالی اساسی در ذهن کاربران

ایجاد یک شخصیت مجازی در متاورس

این جهان مجازی در حال حاضر در ابتدای راه خود قرار دارد اما اتفاقاتی که قرار است در آینده رخ دهد به قدری عجیب و غریب است که حتی تصور آن هم دشوار می باشد. در حال حاضر هر شخص برای هر پلتفرم مانند اینستاگرام، تیک تاک، فیسبوک و غیره یک اکانت جداگانه دارد. با هر اکانت یک فرد می تواند در هر کدام از این پلتفرم ها با افراد دیگر ارتباط برقرار کند. حال فرض کنید تمام این اپلیکیشن ها و برنامه ها به همدیگر متصل شوند و یک دنیای خیلی بزرگ به وجود آورند. در اینصورت فرد می تواند با داشتن یک اکانت وارد این دنیای بزرگ شود؛ و همه کارهایی که در برنامه های مختلف انجام داده را با هم انجام دهد.

اگر به صورت دقیقتر بخواهیم متاورس چیست؟ را توصیف کنیم بایستی بگوییم که متاورس یک فرا جهان است که بر بستر اینترنت ساخته می شود. در این دنیا یک شخصیت مجازی ایجاد شده که دارای یکسری ویژگی می باشد و از توانایی های عجیبی از قبیل پرواز کردن، غیب شدن و غیره برخوردار می شود. توانایی هایی که انجام آن در دنیای واقعی غیر ممکن می باشد.

کاربردهای مختلف متاورس چیست؟

با همین کامپیوترها و گوشی های فعلی می توان وارد متاورس شد. اما برای استفاده از کلیه امکانات متاورس بایستی از ابزاری همچون هدست واقعیت مجازی استفاده نمود. هدست واقعیت مجازی باعث می گردد که فرد فضای مورد نظر را کاملا احساس کند. به احتمال خیلی زیاد در سال های آینده ابزارهایی ساخته می شوند تا بتوان احساس هایی همچون لمس کردن، بویایی، چشایی و غیره را در متاورس تجربه نمود. در حال حاضر بازی هایی از جمله زندگی دوم و  gta roleplay وجود دارند که نمونه هایی از متاورس می باشند. ولی متاورس بسیار وسیع تر و با امکاناتی گسترده می باشد. بایستی بدانیم که انجام سرگرمی و بازی های متاورس فقط بخشی از این دنیای عظیم می باشد. بسیاری از کارهای دیگر از قبیل آموزش، ملاقات های کاری، کسب درآمد و غیره در متاورس قابل انجام می باشند.

دلیل سرمایه گذاری غول های تکنولوژی در متاورس چیست؟

سرمایه گذاری از طریق خرید زمین در متاورس

همانگونه که در دنیای واقعی راه های کسب درآمد  بسیار زیاد است. در متاورس نیز می توان از روش های مختلفی درآمد کسب نمود که یکی از این روش ها خرید زمین در متاورس می باشد. در دنیای واقعی افرادی که آینده نگر بودند اقدام به خرید زمین کردند و از این راه در زمره سرمایه داران قرار گرفتند. در متاورس نیز به همین صورت می باشد و افرادی که در حال حاضر با شناسایی مکان های مستعد پیشرفت اقدام به خرید زمین در متاورس نمایند؛ این امکان وجود دارد که تا چند سال آینده جزء سرمایه داران متاورس محسوب شوند.

اما این زمین ها به غیر از خرید و فروش فواید دیگری نیز دارند. مثلا می توان پس از خرید زمین در متاورس اقدام به ساخت یک مرکز تفریحی عالی نمود. حال افرادی که وارد متاورس می شوند می توانند به این مرکز بیایند و همانند دنیای واقعی، با پرداخت پول به تفریح و بازی های متاورس بپردازند. نکته مهم در ساخت همین مرکز تفریحی ایجاد شغل های مختلف می باشد. به این مفهوم که یک نفر بایستی نقشه مرکز را طراحی کند؛ یک نفر دیگر عملیات برنامه نویسی را انجام دهد و شخص دیگری ظاهر سه بعدی را بسازد. یعنی همین کارهایی که در حال حاضر برای ساختن بازی های سه بعدی انجام می شود. پس در آینده هزارن شغل جدید که در حال حاضر قابل تصور نمی باشد به وجود می آید.

پاورپوینت درباره متاورس

پاورپوینت آماده درباره متاورس

پاورپوینت درباره متاورس در قالب ppt. یا pptx. می‌باشد و با اسلاید های گرافیکی و جذاب به شما کمک می‌کند یک ارائه بی‌نظیر داشته باشید. با دانلود این پاورپوینت می‌توانید به راحتی آن را ویرایش و شخصی‌سازی کنید.

خرید و فروش توسط ارزهای متاورس

یک سوال مهم که ذهن همگان را درگیر کرده این است که خرید و فروش ها بر چه مبنایی صورت می پذیرند؟ یعنی وقتی پول واقعی می دهیم و زمین مجازی می خریم در کجا ثبت می شود؟ و چگونه تضمین می شود که در آینده به شخص دیگری فروخته نشود؟

بایستی بدانیم که برای خرید و فروش در این دنیای وسیع مجازی از ارزهای متاورس استفاده می شود. این ارزها از فناوری بلاکچین بهره می برند. این فناوری اساس و مبنای ارزهای دیجیتالی مثل بیتکوین می باشد که توسط آن هک یا تقلب غیر ممکن شده است. در فناوری بلاکچین اطلاعات به صورت رمزنگاری شده بین همه کاربران توزیع می شود. به همین دلیل است که کسی نمی تواند به نفع خودش اطلاعات را تغییر دهد، زیرا بقیه هم یک نسخه از آن اطلاعات را در اختیار خود دارند. به طور کلی فناوری بلاکچین و ارزهای دیجیتال نقش پررنگی در متاورس دارند.

خرید و فروش از طریق ارزهای متاورس

متاورس در حال حاضر

حال می خواهیم بدانیم متاورس در چه وضعیتی به سر می برد و بایستی چگونه وارد متاورس شویم تا بتوانیم آنرا تجربه کنیم. همانطور که گفته شد متاورس در حال حاضر در دوران طفولیت به سر می برد. چند پلتفرم معروف از جمله sandbox و decentraland وجود دارند که می توان توسط آنها تجربه های متاورسی را احساس نمود. اما فعلا دارای محدودیت های فراوانی هستند و احتمالا یکی دو دهه طول می کشد تا شاهد چیزی مشابه دنیای مجازی در فیلم ready player one باشیم. ولی در حال حاضر نیز از طریق همین پلتفرم ها می توان کارهای زیادی مثل خرید و فروش زمین را انجام داد.

با سرمایه گذاری عظیمی که غولهای تکنولوژی مثل فیسبوک و مایکروسافت بر روی متاورس انجام داده اند، به نظر در آینده رشد سریعی را در این عرصه شاهد خواهیم بود. موضوع زمانی جالب می شود که بدانید فیسبوک اسم شرکت خود را به متا تغییر داده است. یعنی شرکت فیسبوک که مالک پلتفرم هایی از جمله اینستاگرام، واتساپ، فیسبوک و غیره می باشد به پیشواز آینده و متاورس رفته است. همین موضوع اهمیت متاورس را نشان میدهد و افرادی برنده واقعی هستند که در حال حاضر به فکر سرمایه گذاری و فعالیت در متاورس باشند. البته با قطعیت کامل هم نمی شود در این مورد صحبت کرد. قطعا سرمایه گذاری در متاورس با ریسک همراه می باشد زیرا هنوز چیزی صد در صد مشخص نیست.

پاورپوینت متاورس – دنیای سرمایه گذاری دلاری

پاورپوینت آماده متاورس – دنیای سرمایه گذاری دلاری

پاورپوینت متاورس در قالب ppt. یا pptx. می‌باشد و با اسلاید های گرافیکی و جذاب به شما کمک می‌کند یک ارائه بی‌نظیر داشته باشید. با دانلود این پاورپوینت می‌توانید به راحتی آن را ویرایش و شخصی‌سازی کنید.

مزایا و معایب متاورس

حال می خواهیم بدانیم که مزایا و معایب متاورس چیست؟ از مزایای متاورس می توان به این مورد اشاره نمود که کارهایی که برای ما در دنیای واقعی غیر ممکن است در متاورس امکانپذیر می شود. مثلا شخصی به دلیل معلولیت در دنیای واقعی قادر به راه رفتن نیست ولی در متاورس قادر به دویدن یا پرواز کردن خواهد بود. یا مثلا فاصله فیزیکی بی معنا خواهد شد و فرد در لحظه در هر نقطه از فرا جهان می تواند حضور یابد. به این صورت که می توان به کنسرت رفت، یا در کلاس آموزشی شرکت کرد، یا فوتبال تیم مورد علاقه خود را در استادیوم مشاهده نمود. در نهایت مزیت مهم متاورس برطرف نمودن محدودیت ها می باشد.

اما از سوی دیگر متاورس معایبی نیز به همراه دارد. همین الان شبکه های مجازی موجود باعث کاهش فعالیت بدنی و روابط اجتماعی شده است. همین کمبودها بیماری هایی از قبیل افسردگی را در بین کاربران به وجود آورده است. حال متاورس که دنیایی جذاب تر و کامل تر از دنیای مجازی فعلی می باشد احتمالا این مشکلات را بسیار عمیق تر کند. متاورس با زدودن محدودیت ها ممکن است اعتیاد شدیدی را در بین کاربران به وجود آورد که در این صورت برگشت به دنیای واقعی بسیار دشوار می باشد. البته ممکن است در سال های آینده برای رفع این مشکلات نیز راه حل هایی ارائه گردد.

مجموعه فارسی درس

بزرگ ترین مجموعه پاورپوینت ایران

مطالب مرتبط

سیستم عامل اندروید

سیستم عامل اندروید و کاربردهای آن

نگار فیروزی فرد 04 آذر 1400
زندگی نامه هوشنگ ابتهاج

هوشنگ ابتهاج – بیوگرافی و زندگی نامه

مجموعه فارسی درس 10 شهریور 1401
اثر تماشاگر - مسئولیت پذیری در جامعه

اثر تماشاگر – مسئولیت پذیری در جامعه

مجموعه فارسی درس 04 شهریور 1401

دیدگاهتان را بنویسید

preloader