ورود و عضویت
0
سبد خرید خالی است.

استیو جابز Steve Jobs

دسته‌بندی نشده مجموعه فارسی درس 11 آذر 1400

استیو جابز با همکاری استیو وزنیاک کامپیوتر های اپل (Apple Computers) را تأسیس کردند. این شرکت تحت هدایت و رهبری جابز، پیشگام مجموعه ای از فناوری های انقلابی از جمله آیفون و آی پد بود.

استیو جابز که بود؟

استیون پل جابز مخترع، طراح و کارآفرین آمریکایی بود و یکی از بنیانگذاران، مدیر اجرایی و رئیس شرکت کامپیوتر اپل بود. محصولات انقلابی اپل، که شامل آی‌پاد، آیفون و آی‌پد می‌شوند، اکنون به‌عنوان دیکته‌کننده تکامل فناوری مدرن دیده می‌شوند. استیو که در سال 1955 از دو دانشجوی فارغ التحصیل دانشگاه ویسکانسین متولد شد، وی فردی باهوش بود، کالج را رها کرد و پیش از تأسیس اپل در سال 1976 با استیو وزنیاک، کار های مختلفی را تجربه کرد. جابز در سال 1985 شرکت اپل را ترک کرد و استودیوی انیمیشن پیکسار را راه اندازی کرد، سپس بیش از یک دهه بعد به اپل بازگشت. جابز در سال 2011 پس از مبارزه طولانی با سرطان پانکراس درگذشت.

 

والدین و فرزندخواندگی استیو جابز

پدر جابز (جندلی) استاد علوم سیاسی سوریه بود. مادرش (شیبله) به عنوان گفتاردرمانگر کار می کرد. اندکی پس از اینکه جابز برای فرزند خواندگی واگذار کردند، والدین اصلی او ازدواج کردند و صاحب فرزند دیگری به نام مونا سیمپسون شدند. جابز 27 ساله بود که توانست اطلاعات والدین اصلی خود را کشف کند. جابز در دوران نوزادی توسط کلارا و پل جابز به فرزندی پذیرفته شد و استیون پل جابز نام گرفت. کلارا به عنوان یک حسابدار کار می کرد و پل یک کهنه سرباز گارد ساحلی و مکانیک بود.

اوایل زندگی

جابز در 24 فوریه 1955 در سانفرانسیسکو آمریکا به دنیا آمد. او با نا پدری و مادر خوانده خود در مونتین ویو کالیفرنیا، در منطقه ای که بعدها به نام دره سیلیکون شناخته شد، زندگی می کرد. به عنوان یک پسر، جابز و پدرش روی لوازم الکترونیکی در گاراژ خانه کار می کردند. پل (پدرخوانده استیو جابز) به پسرش نشان داد که چگونه وسایل الکترونیکی را جدا کرده و بازسازی کند، این یک سرگرمی برای جابز بود، بطوری که اعتماد به نفس، سرسختی و قدرت مکانیکی را در جابز چندین برابر کرد.

تحصیلات و کالج استیو جابز

در حالی که جابز همیشه یک متفکر باهوش و مبتکر بود، ولی دوران جوانی او با سرخوردگی در مورد تحصیلش سپری شد. در تحصیلات دوران ابتدایی، معلم کلاس چهارم او برای درس خواندن باید به او رشوه می داد. با این حال، جابز آنقدر خوب آزمایش شد که مدیران می خواستند او را به دبیرستان نفرستند – پیشنهادی که والدینش آن را رد کردند.

پس از دبیرستان، جابز در کالج رید در پورتلند، اورگان ثبت نام کرد. او پس از 6 ماه تحصیل دانشگاه را رها کرد و حدود 18 ماه وقت خود را صرف کلاس‌های خلاقانه در مدرسه کرد. جابز بعدها بازگو کرد که چگونه یکی از رشته های خوشنویسی، عشق او را به تایپوگرافی افزایش داد.

در سال 1974، جابز به عنوان طراح بازی های ویدیویی در شرکت آتاری مشغول به کار شد. چند ماه بعد او شرکت آتاری را ترک کرد تا به هندوستان سفر کند، وی سفرهای بیشتری را طی کرد و در این مدت داروهای روانگردان را آزمایش کرد.

استیو وزنیاک و استیو جابز

زمانی که جابز در دبیرستان هومستد Homestead ثبت نام کرد، به شریک آینده خود و یکی از بنیانگذاران رایانه اپل، یعنی آقای استیو وزنیاک، که در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی تحصیل می کرد، معرفی شد.

وزنیاک در مصاحبه ای با PC World در سال 2007 در مورد اینکه چرا او و جابز اینقدر خوب با هم همکار شدند، گفت:

ما هر دو عاشق وسایل الکترونیکی بودیم و به دنبال روشی برای اتصال تراشه های دیجیتال می‌گشتیم. در آن زمان هیچ کس، هیچ ایده ای نداشتند که تراشه چیست، چگونه کار می کنند و چه کاری می توانند انجام دهند. من کامپیوترهای زیادی طراحی کرده بودم، بنابراین در طراحی الکترونیک و کامپیوتر بسیار از او جلوتر بودم، اما ما همچنان علایق مشترکی داشتیم. ما هر دو تقریباً یک نگرش مستقل در مورد چیزهای جهان داشتیم.

تاسیس و ترک شرکت کامپیوتر اپل

در سال 1976، زمانی که جابز تنها 21 سال داشت، او و وزنیاک کامپیوتر اپل را در گاراژ خانواده جابز راه اندازی کردند. آنها سرمایه کارآفرینی خود را با فروش اتوبوس فولکس واگن جابز و فروش ماشین حساب علمی مورد علاقه وزنیاک تامین کردند. جابز و وزنیاک با دموکراتیک کردن فناوری و کوچک‌تر کردن، ارزان‌تر کردن، بصری‌تر و در دسترس‌تر کردن ماشین‌ها برای مصرف‌کنندگان روزمره، انقلابی در صنعت کامپیوتر با اپل ایجاد کردند.

وزنیاک مجموعه‌ای از رایانه‌های شخصی کاربرپسند را در نظر گرفت، و با مسئولیت بازاریابی جابز – اپل در ابتدا این رایانه‌ها را با قیمت 666.66 دلار به بازار عرضه کرد. Apple I حدود 774000 دلار برای این شرکت درآمد کسب کرد. سه سال پس از عرضه دومین مدل اپل، یعنی Apple II، فروش این شرکت با افزایش 700 درصدی به 139 میلیون دلار رسید.

در سال 1980، Apple Computer به یک شرکت سهامی عام تبدیل شد و ارزش بازار آن در پایان اولین روز معاملاتی آن 1.2 میلیارد دلار بود. جابز به کارشناس بازاریابی جان اسکالی از پپسی کولا نگاه کرد تا نقش مدیر عامل اپل را بر عهده بگیرد.

با این حال، چندین محصول بعدی اپل با نقص‌های طراحی قابل توجهی مواجه شدند که منجر به فراخوان‌ها و ناامیدی مصرف‌کنندگان شد. IBM ناگهان از نظر فروش از اپل پیشی گرفت و اپل مجبور شد با دنیای تجاری تحت سلطه IBM/PC رقابت کند. در سال 1984، اپل مکینتاش را منتشر کرد.

اسکالی معتقد بود جابز به اپل آسیب می رساند و مدیران شرکت شروع به کنار گذاشتن او کردند. جابز که در واقع با شرکتی که او بنیانگذارش بود، عنوان رسمی نداشت، به موقعیت حاشیه‌ای‌تری کشیده شد و بنابراین در سال 1985 اپل را ترک کرد.

شرکت نکست NeXT

استیو جابز پس از ترک اپل در سال 1985، یک شرکت سخت افزاری و نرم افزاری جدید به نام NeXT, Inc را راه اندازی کرد. این شرکت در تلاش خود برای فروش سیستم عامل تخصصی بود ولی شکست خورد، و اپل در نهایت در سال 1996 این شرکت را به قیمت 429 میلیون دلار خرید.

اختراع مجدد اپل

در سال 1997، جابز به سمت مدیر عاملی شرکت اپل انتخاب شد. همانطور که جابز باعث موفقیت شرکت اپل در سال 1970 شده بود، اینبار او در سال 1990 باعث احیای دوباره این شرکت شد.

استیو جابز و پیکسار

در سال 1986، جابز یک شرکت انیمیشن سازی را از جورج لوکاس خریداری کرد که بعدها به استودیوی انیمیشن پیکسار تبدیل شد. جابز با اعتقاد به پتانسیل پیکسار، ابتدا 50 میلیون دلار از پول خود را در این شرکت سرمایه گذاری کرد.

استودیو به تولید فیلم‌های بسیار محبوبی مانند داستان اسباب‌بازی، در جستوجوی نمو Finding Nemo و The Incredibles ادامه داد. فیلم های پیکسار مجموعا 4 میلیارد دلار فروش داشته اند. این استودیو در سال 2006 با والت دیزنی ادغام شد و جابز دیزنی بزرگترین سهامدار دیزنی شد.

در سال 2011، فوربس اکثریت خالص دارایی جابز را حدود 6.5 تا 7 میلیارد دلار از فروش پیکسار به شرکت والت دیزنی تخمین زد. با این حال، اگر جابز سهام اپل خود را در سال 1985 نمی فروخت، (زمانی که شرکت را ترک کرد) دارایی خالص او 36 میلیارد دلار بود.

همسر و فرزندان

جابز و لورن پاول در 18 مارس 1991 ازدواج کردند. این زوج در اوایل دهه 1990 در مدرسه بازرگانی استنفورد، جایی که پاول دانشجوی MBA بود، با هم آشنا شدند. آنها با سه فرزند خود به نام های رید، ارین و ایو در پالو آلتو، کالیفرنیا زندگی می کردند.

جابز همچنین در سال 1978، زمانی که او 23 ساله بود، با دوست دخترش کریسان برنان، پدر یک دختر به نام لیزا شد.

لیزا برنان جابز بعداً در کتاب خود به نام Small Fry که در سال 2018 منتشر شد، درباره دوران کودکی و رابطه خود با جابز نوشت. لیزا نوشته بود که: من تا هفت سالگی پیش مادرم زندگی می کردم و با پدرم ملاقاقات نداشتم. مادرم از نظر مالی مشکل داشت و وقتی که به دوران نوجوانی رسیدم با پدرم زندگی کردم.

نبرد با سرطان

در سال 2003، جابز متوجه شد که دارای یک تومور عصبی غدد درون ریز است، یک نوع نادر اما قابل عمل از سرطان پانکراس. جابز به جای انتخاب فوری جراحی، رژیم غذایی گیاهخواری گرفت.

به مدت 9 ماه، جابز جراحی را به تعویق انداخت و هیئت مدیره اپل را عصبی کرد. مدیران اجرایی نگران این بودند که اگر خبر بیماری مدیرعامل آنها منتشر شود، سهامداران سهام خود را از بین ببرند. اما در نهایت، محرمانگی جابز بر افشای سهامداران اولویت داشت.

در سال 2004، جابز یک عمل جراحی موفقیت آمیز برای برداشتن تومور پانکراس انجام داد. و در سال های بعدی جابز اطلاعات کمی در مورد سلامتی خود منتشر کرد.

در اوایل سال 2009، گزارش‌هایی در مورد کاهش وزن جابز منتشر شد، برخی پیش‌بینی می‌کردند که مشکلات سلامتی او بازگشته است، که شامل پیوند کبد نیز می‌شود. جابز به این نگرانی ها پاسخ داد و اظهار داشت که با عدم تعادل هورمونی مواجه است. چند روز بعد به مرخصی شش ماهه رفت.

جابز در یک پیام ایمیلی به کارمندان گفت «مسائل مربوط به سلامتی او پیچیده‌تر از آن چیزی است که او فکر می‌کرد»، سپس تیم کوک، مدیر عامل اپل را به عنوان «مسئول عملیات روزانه اپل» معرفی کرد.

در ژانویه 2011، جابز اعلام کرد که به مرخصی پزشکی می رود. در ماه آگوست، او از سمت مدیرعاملی اپل استعفا داد و زمام امور را به کوک سپرد.

مرگ استیو جابز و آخرین سخنان

جابز پس از نزدیک به یک دهه مبارزه با سرطان پانکراس در 5 اکتبر سال 2011 در پالو آلتو درگذشت. او در سن 56 سالگی درگذشت.

خواهر مونا سیمپسون در خاطرات خود نوشته است که: درست قبل از مرگ، جابز مدت طولانی به خواهرش، پتی، سپس همسر و فرزندانش نگاه کرد، سپس از کنار آنها گذشت و آخرین کلمات خود را گفت: “اوه وای. اوه وای. اوه وای.” “OH WOW. OH WOW. OH WOW.”

فیلم ها

زندگی جابز موضوع دو فیلم بود: جابز 2013، با بازی اشتون کوچر در نقش جابز، و استیو جابز در سال 2015، با بازی مایکل فاسبندر در نقش یکی از بنیانگذاران اپل.

بررسی واقعیت

ما با دقت بسیار زیاد این مطلب رو نوشته ایم و انصاف تلاش می کنیم. اگر چیزی را دیدید که درست به نظر نمی رسد، با ما تماس بگیرید!

 

مجموعه فارسی درس

بزرگ ترین مجموعه پاورپوینت ایران

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

تخفیف 25 درصدی ویژه بهار 1403 - کد تخفیف FDR1403
preloader