ورود و عضویت
0
سبد خرید خالی است.

هر چیزی که لازم است در مورد رایانش ابری و کاربرد های آن بدانیم

کامپیوتر و فناوری اطلاعات مجموعه فارسی درس 16 دی 1400
رایانش ابری و کاربردهای آن

در این مقاله سعی بر این بوده است: تا شما را با رایانش ابری و کاربرد های آن آشنا سازیم، همچنین اطلاعاتی در خصوص مزیت ها و معایب رایانش ابری عنوان کردیم. پر طرفدار ترین شرکت های ارائه دهنده فضای ابری را معرفی نمودیم و نمونه هایی از استفاده های روزانه و مکرر از این فضا را بیان کردیم. شاید واژه رایانش ابری زیاد به گوش شما خورده باشد و برای شما سوالاتی در خصوص رایانش ابری و کاربرد های آن پیش آمده باشد. برای آشنایی با رایانش ابری و کاربرد های آن خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می کنیم.

رایانش ابری چیست؟

رایانش ابری یکی از جدید ترین و اساسی ترین فناوری هایی می باشد که به بازار علم و تکنولوژی معرفی شده است. این فناوری باعث ایجاد تحولات بسیاری در دنیای کامپیوتر و آی تی گردید.

شما در هنگام استفاده از رایانش ابری می توانید به صورت آنلاین و بسیار ساده از منابعی مانند انواع CPU ، رم ، دیتا بیس ها و … استفاده نمایید. در هنگام استفاده از رایانش ابری شما دیگری نیازی به ارتقا سخت افزاری سیستم خود نخواهید داشت و می توانید در هر لحظه که به اطلاعات و دیتا های خود احتیاج داشته باشید می توانید به آن ها دسترسی پیدا کنید. این فناوری به دلیل سهولت استفاده طرفداران بسیاری را در شرکت های متفاوت پیدا کرده است. از شرکت هایی که این رایانش ابری را ارائه می دهند، به اصطلاح شرکت های ارائه دهنده cloud می گویند.

از رایانش ابری می توان برای مواردی مانند شبکه، پایگاه داده، نرم افزار، ذخیره سازی و آنالیز ها استفاده کرد.

رایانش ابری و کاربردهای آن

برای آشنایی بیشتر با رایانش ابری و کاربرد های آن بهتر است در ابتدا بررسی کنیم که سرویس های ابری شامل چه مواردی هستند؟

سرویس های ابری شامل چه مواردی هستند؟

  • پلتفرم های فرانت اند، پلتفرم های بک اند، کلود بیس دلیوری، نتوورک، اجزای تشکیل دهنده سرویس های ابری هستند.
  • پلتفرم فرانت اند: لپ تاپ ها، پی سی های شخصی، گوشی های موبایل، تبلت ها و … در این دسته قرار می گیرند.
  • پلتفرم های بک اند: سرور های اصلی در این دسته قرار می گیرند.
  • کلود بیس دلیوری: Iaas,SaaS,Paas,Daas جز این دسته هستند.
  • نتوورک: این بخش که مهم ترین بخش یک سرویس ابری می باشد می تواند به صورت عمومی در دسترس بسیاری از افراد قرار بگیرد و یا فقط در دسترس افراد خاص یک سازمان یا موسسه باشند.

کاربرد های رایانش ابری

در این بخش می خواهیم توضیحاتی تکمیلی در خصوص رایانش ابری و کاربرد های آن عنوان نماییم،

اگر شما در حال ارسال ایمیل هستید، اگر در حال تماشای آنلاین فیلم و یا مستند می باشید، به احتمال زیاد در حال استفاده از رایانش ابری می باشید.

برخی از کاربرد های رایانش ابری شامل موارد زیر می باشند:

  1. انتشار محتوا هایی مانند فیلم، عکس، موزیک و …
  2. نظم دهی انواع سایت ها و وبلاگ ها
  3. تولید اپلیکیشن های جدید
  4. تهیه و تولید سرویس های جدید
  5. بک آپ گیری و ذخیره فایل های محتوایی
  6. تجزیه و تحلیل دیتا ها برای ارائه انواع الگو ها

و …

رایانش ابری و کاربردهای آن

برخی از نمونه ها بارز رایانش ابری و کاربرد های آن در زندگی روزمره:

  1. اکثر سرویس های گوگل در قالب سیستم رایانش ابری هستند، گوگل وویس، گوگل کلندر، جیمیل و …تماما بر اساس سرویس ابری کار می کنند. گوگل درایو یک سیستم رایانش ابری جامع و کامل است که از نظر امنیت نیز قابل اعتماد است، هر کاربرد می تواند با استفاده از سیستم پی سی، لپ تاپ، گوشی موبایل، تبلت و … خود به دیتا هایش دسترسی پیدا نماید.
  2. وان درایو یکی دیگر از این سرویس های ابری است که تحت نظر شرکت مایکروسافت برای کاربران ویندوز طراحی شده است.
  3. آی کلاد، فضای ابری مخصوص کاربران اپل می باشد، این فضای ابری تا 5 گیگابایت فضا را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می دهد.

مزایای استفاده از رایانش ابری

یکی از اصلی ترین و مهم ترین علل استفاده از فضای ابری، کم هزینه بودن آن می باشد، چنان چه سازمان ها از فضای ابری، به جای سخت افزار های گران که نگهداری از آن ها نیز هزینه بر می باشد، استفاده کنند می تواند از هزینه های سازمان مربوطه بکاهند.البته سازمان ها می بایست توجه لازم را داشته باشند که از فضای ابری استفاده کنند که بتواند امنیت دیتا ها و داده های سازمان شان را تامین نماید تا اطلاعات محرمانه و یا مهم سازمان به بیرون درز نکند.

مدیریت داده یکی دیگر از مزیت های استفاده از رایانش ابری می باشد، امروزه به علت حجم بالای دیتا های موجود در سازمان آن چه که مسلم است دسترسی و دستیابی به یک دیتا مخصوص کار دشواری است، در این موقعیت اگر شما از یک سیستم ابری برای ذخیره سازی اطلاعاتتان استفاده نمایید و دیتا ها را طبق یک دسته بندی خاص در آن قرار دهید، به راحتی می توانید به آن دیتا مد نظر دست پیدا کنید.

بازیابی داده ها دیگر مزیت رایانش ابری می باشد، نگهداری از تمامی اسناد و مدارک یک سازمان و یا شرکت امکان از دست رفتن آن اسناد را افزایش می دهد. حال اگر شما اسناد و مدارک تان را توسط یک سیستم رایانش ابری ذخیره سازی نمایید، به دلیل آن که این دیتا در چندین سرور ذخیره می شود، احتمال از دست رفتن آن به شدت کاهش پیدا می کند.

رایانش ابری و کاربردهای آن

معایب رایانش ابری

یکی از معایبی که می توان برای سیستن های رایانش ابری عناون کرد، محدودیت در دسترسی به سیستم های سخت افزاری می باشد، در این سرویس ها کاربر فقط اجازه از سرویس را دارد و امکان دسترسی سخت افزاری از او گرفته شده است. یکی دیگر از مشکلات رایانش ابری امنیت آن ها می باشد، برخی مخالفان رایانش ابری ادعا دارند که این فضا در برابر حمله هکران امنیت کافی را ندارد و امکان هک و فاش شدن اطلاعات کاربران در این فضا وجود دارد، اما گروهی دیگر که طرفداران رایانش ابری می باشند ادعا دارند که رایانش ابری امنیت اطلاعات و دیتا آنان را تامین می کند.

در این مقاله سعی بر آن بود که با انواع رایانش ابری و کاربرد های آن ها آشنا شوید، همچنین برخی از مزیت های این سیستم های رایانش ابری را با توجه به ساختار سازمان ها وشرکت ها عنوان کردیم، چنان چه به اطلاعات تکمیلی نیاز دارید می توانید دیگر مقاله های ما را مطالعه نمایید.

اگر سوالی در رابطه با رایانش ابری یا همان cloud computing دارید، با ما در میان بگذارید. ما خوشحال خواهیم شد که آنها را حل کنیم.

در پایان فایل پاورپوینت درباره رایانش ابری در این سایت قرار داده شده که می توانید دانلود کنید.

اینستاگرام فروشگاه فایل فارسی درس

 

مجموعه فارسی درس

بزرگ ترین مجموعه پاورپوینت ایران

مطالب مرتبط

متاورس چیست؟

متاورس چیست و کاربردهای آن

مجموعه فارسی درس 03 دی 1400
نحوه عملکرد الگوریتم pso الگوریتم ازدحام ذرات

نحوه عملکرد الگوریتم pso

مجموعه فارسی درس 30 تیر 1401
استیو جابز

نگاه کلی به زندگی استیو جابز

نگار فیروزی فرد 11 آذر 1400

۲ پاسخ به “هر چیزی که لازم است در مورد رایانش ابری و کاربرد های آن بدانیم”

  1. ناهید گفت:

    کامل و عالی مرسی رایانش ابری و کاربردهاش رو خیلی خوب و واضح توضیح دادین یه دنیا ممنونم

  2. معصومه گفت:

    کامل و عالی مرسی رایانش ابری و کاربردهاش رو خیلی خوب و واضح توضیح دادین یه دنیا سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

تخفیف 25 درصدی ویژه بهار 1403 - کد تخفیف FDR1403
preloader