ورود و عضویت
0
سبد خرید خالی است.

پاورپوینت چیست و کاربردهای آن

کامپیوتر و فناوری اطلاعات مجموعه فارسی درس 19 دی 1400
پاورپوینت چیست و کاربرد های آن

حتما تاکنون اسم پاورپوینت به گوشتان خورده و شایدم خودتون الان دارین باهاش کار می کنین. ما در این پست می خواهیم در مورد نرم افزار قدرتمند پاورپوینت صحبت کنیم و تمامی کاربردهای این نرم افزار رو براتون تشریح کنیم. قیل از هر چیزی به زبان ساده بهتون بگم که پاورپوینت برای ارائه در یک کنفرانس یا کلاس درس یا هر جایی که قرار است برای کسی یا کسانی ارائه بدین به کار برده میشه. این نرم افزار قابلیت های خیلی زیادی داره که در ادامه به همه اونا می پردازیم. پس با ما همراه باشید.

نرم افزار پاورپوینت

پاورپوینت زیر مجموعه ای از نرم افزار ماکروسافت آفیس microsoft office می باشد. قیلا وقتی کسی می خواست یک مطلب یا یک محصول رو به شما معرفی کنه از عکس و کاتالوگ برای این کار استفاده می کرد ولی با ظهور پاورپوینت کاربران به سمت این نرم افزار آمدند. چون این نرم افزار به راحتی عکس ها، کاتالوگ ها، مطالب رو به صورت چند رسانه ای ارائه می کنه. این نرم افزار محیط کاری راحتی در اختیار کاربران خود قرار میده که در واقع یک نوع نرم افزار کاربر پسند هست که همه میتونن به راحتی ازش استفاده کنن.

مثال کاربردی درباره پاورپوینت

فرض کنید دانش آموز، دانشجو و یا در کار بیزینس هستین و می خواهید در مورد یک موضوع خاص یک ارائه داشته باشید. بهترین گزینه برای این کار طراحی یک پاورپوینت جذاب و گرافیکی است که شما با استفاده از محتوای متنی، عکس و یا انیمیشن این موضوع رو ارائه بدین. با این کار شما به راحتی می تونید رایانه خود را به راحتی به یک ویدیو پروژکتور وصل کنید و هر آنچه را که می خواهید در آن به نمایش بگذارید. فروشگاه فایل فارسی نیز در این زمینه فعالیت داره و پاورپوینت های آماده زیادی را در زمینه های گوناگون تولید می کنه.

برای مشاهده نمونه ای از این پاورپوینت ها میتونید به لینک روبرو مراجعه کنید: فروشگاه فارسی درس

شرکت سازنده پاورپوینت

قبل از اینکه شرکت سازنده نرم افزار پاورپوینت رو بهتون بگم بهتره اول یک تاریخچه کوتاهی درباره این موضوع بدونیم. پاورپوینت برای اولین بار توسط شرکت فورتات در کشور آمریکا – کالیفورنیا در سال 1987 با نام پریزنتر Presenter ارائه شد. البته اینم بگم که این نرم افزار برای ویندوز 2 و سیستم عامل مکینتاش طراحی شده بود. بعد از گذشت مدتی شرکت بزرگ مایکروسافت این شرکت یعنی فورتات رو خریداری کرد و نام پاورپوینت که به انگلیسی بهش powerpoint  میگیم رو نام گذاری کرد. در ابتدا ورژن های زیادی برای این نرم افزار ارائه شد برای مثال ورژن پاورپوینت 01 و بعد در سال 1988 پاورپوینت ورژن 02 ارائه شد. و بعد ها نسخه مایکروسافت آفیس 2000 توسط شرکت مایکروسافت به کاربران معرفی شد.

پاورپوینت و کاربردهای آن

البته الان که من این مطلب رو برای شما می نویسم نسخه Microsoft Office 2021 Pro Plus در بازار موجوده. خب الان متوجه شدیم که پاورپوینت رو شرکت مایکروسافت طراحی و روانه بازار کرده است. خب الان بریم سراغ اینکه مایکرو سافت آفیس شامل چه برنامه هایی می شود. من لیست نرم افزار های موجود در مجموعه آفیس رو براتون این زیر میذارم:

  • Word
  • Power point
  • Excel
  • OneNote
  • Publisher
  • Outlook
  • Access
  • InfoPath
  • Project
  • SharePoint
  • visio

پاورپوینت و کاربردهای آن

محیط کاری نرم افزار پاورپوینت

همون طور که در بالا هم اشاره کردم کار با نرم افزار پاورپوینت خیلی راحته. اگر پست های مارو دنبال کنید من کلی آموزش کاربردی برای کار با این نرم افزار رو براتون گذاشتم که می تونید ازش برای طراحی های خودتون استفاده کنید. ما در این نرم افزار نام هر برگه رو اسلاید میگیم. یک پاور پوینت میتونه از چندین اسلاید با طرح های مختلف تشکیل بشه. در زیر محیط این نرم افزار رو میذارم.

پاورپوینت و کاربردهای آن

چند نکته درباره طراحی پاورپوینت

هر کس برای خودش یک نوع سلیقه و ذوقی داره. طراحی یک پاورپوینت هم بستگی به ذوق و سلیقه طراحش داره. البته من اینجا مهارت رو هم در کنار ذوق و سلیقه رو لازم میدونم. چون اگه شما مهارت کافی در مورد این نرم افزار نداشته باشید نمیتونید اون چیزی که در ذهنتون هست رو پیاده کنین. چند تا نکته هست که میخوام این نکات رو بهتون بگم تا شما هم بتونید یک پاورپوینت بی نقص داشته باشید.

اول اینکه حتما از عکس مرتبط استفاده کنید. وجود عکس در پاورپوینت از نوشتن هزار تا کلمه مفهومی تر و جذاب تره. دوم اینکه مطالب رو به صورت تیتر وار و با تعداد کلمات کم به کار ببرین. سوم اینکه سعی کنین مخاطب شما از مطلب شما خسته نشده. چهارم اینکه حتما از انیمیشن در داخل اسلاید ها استفاده کنین تا مخاطب جذب بشه. البته نکات زیادی وجود داره انشالله سر فرصت اینارو حتما باهاتون در میان میذارم.

روزنامه وار نوشتن مطلب

همین اول کار بهتون بگم که ما توی اسلاید ها نباید از کلمات زیاد استفاده کنیم و یه مطلب 700 کلمه ای بذاریم و از روش روخوانی کنیم. میتونیم به راحتی به صورت تیتر وار موضوع رو بیان کنیم و از عکس یا انیمیشن استفاده کنیم و بعد روی همون عکس یا انیمیشن توضیحات خودمون رو به مخاطب توضیح بدیم. پس این رو در نظر بگیرید که ما روزنامه وار نوشتن رو باید از ذهنمون پاک کینم. این باعث میشه مخاطب ما خسته بشه و اصلا توجهی به ارائه ما نداشته باشه.

فرض کنید میخواهید در مورد آمار جمعیت ایران یک اسلاید رو توضیح بدین. نیازی نیست که شما بیان 10 سطر در مورد آمار جمعیتی ایران بنویسین. فقط کافیه یک تیتر بزنین، برای مثال: آمار جمعیتی ایران و بعد یک نمودار یا چارت براش بذارین و روی همین چارت مانور بدین. به نظر من این بهترین نوع ارائه هست.

پاورپوینت و کاربردهای آن

تجربه شخصی خودم در مورد طراحی یک ارائه

من قبل از اینکه بخوام یک پاورپوینت طراحی کنم اول میام اون ایده رو توی ذهنم مرور میکنم. یک قالب براش در نظر میگیرم بعد میرم سراغ عکس ها. مطالب رو جمع آوری میکنم و انیمیشن های مختلفی برای ارائه خودم درست میکنم. بعد از چندین بار ویرایش کردن به ا اونی که واقعا مد نظرم هست می رسم. سعی میکنم نوشته هام کوتاه و مفهومی باشه. از عکس های با کیفیت استفاده میکنم. و سعی میکنم زمان ارائه رو تا حد ممکن پایین بیارم تا مخاطب من خسته نشه. شما هم اگه پیشنهادی داشتین خوشحال میشم در بخش نظرات مطرح کنید تا ازش استفاده کنیم.

کلام آخر

برای اینکه یک پاورپوینت کار بشیم یا بهتر بگم برای ارائه خودمون یک پاورپوینت جذاب و کاربردی طراحی کنیم باید مخاطب های خودمون رو بسنجیم. ببینیم مخاطبمون ازمون چی میخواد و بعد بریم سراغ طراحی ایده خودمون. البته بحث های زیادی وجود داره که من نمیخوام خستتون کنم و در پست های بعدی حتما در این مورد بیشتر باهتون صحبت خواهم کرد.

من این مطلب رو از روی سلیقه خودم نوشتم و امیدوارم که استفاده کافی رو از این مطلب برده باشین. راه های ارتباطی رو تو قسمت ارتباط با ما گذاشتم. اگر سوال، انتقاد یا پیشنهادی داشتین میتونین بی رودرواسی ازم بپرسین. خیلی خوشحال میشم بتونم در این زمینه بهتون کمک کنم. براتون آرزوی موفقیت و شاد کامی دارم. خیلی دوستون دارم. نوشته شده توسط امیر جلیل زاده با عشق.

 

اینستاگرام فروشگاه فایل فارسی درس

 

مجموعه فارسی درس

بزرگ ترین مجموعه پاورپوینت ایران

مطالب مرتبط

نحوه عملکرد الگوریتم pso الگوریتم ازدحام ذرات

نحوه عملکرد الگوریتم pso

مجموعه فارسی درس 30 تیر 1401
سیستم عامل اندروید

سیستم عامل اندروید و کاربردهای آن

نگار فیروزی فرد 04 آذر 1400

دیدگاهتان را بنویسید

تخفیف 15 درصدی ویژه اردیبهشت ماه - کد تخفیف شما: farsidars
preloader