ورود و عضویت
0
سبد خرید خالی است.

بازی دومینو + قوانین بازی

ورزشی نگار فیروزی فرد 16 دی 1402
بازی دومینو + معرفی و نوع بازی

بازی دومینو  قدیمی‌ترین و پرهوادارترین بازی است که محبوبیت خود را تاکنون از دست نداده است. این بازی همانند سایر بازی ها قوانین خاص خود را دارد که رعایت این قوانین هیجان بازی را بیشتر می کند. هر فردی در  رده سنی پنج تا 99 سال می تواند بازی دومینو را انجام دهد که عموما از همان دوران کودکی این بازی را یاد می گیرد.

بازی دومینو

تاریخچه

ملوانان انگلیسی برای سرگرمی و وقت گذرانی در سفرهای دریایی برای بار اول این بازی را انجام دادند و چنین شد که بازی دومینو به وجو آمد. انتشار این بازی توسط پاول ویجز ابتدا در هلند و بعد از آن در بقیه کشورها در سال 1998 میلادی انجام شد.

آشنایی با انواع بازی دومینو

روش چیدمان دومینو

یکی از روش ها اینست که مستطیل های کوچک را چنان کنار هم به صورت زنجیر وار بچینیم که با افتادن اولین ممهره بقیه مهره ها هم با ضربه قبلی به دنبال هم بیفتند. در این روش از بازی می توان اشکال تعادلی مختلفی را با چینش مهرها کنار هم ایجاد کرد که جذابیت و هیجان به خصوص خود را داراست.

معرفی بازی دومینو تاپلینگ Domino Toppling

مهره ها به صورت تاپلینگ بر روی سطوح چیده می شوند و با ضربه زدن به یک مهره سایر مهرها می افتند. روش های چینش مختلفی برای این روش وجود دارد که می توان افکت ها و مکانیزم های مختلف از جمله الکتریکی و مکانیکی را وارد این بازی کرد.

استکینگ Stacking

یک مهره را ایستاده قرار می دهیم و بقیه مهره ها را به شکل پشته روی آن می چینیم. این روش نیاز به تمرکز و سعی و تلاش زیادی دارد.

مهره های دومینو

دسته ای ازتکه های دومینو که به آن پک گفته می شود مهره های دومینو هستند. که در اروپا تعداد مهرها 28 عدد هستند که آن ها را با نام های استخوان، کارت، کاشی، بلیط یا سنگ نیز می شناختند. هر یک از مهره ها به صورت مستطیلی شکل هستند که یک خط رویی مهره را دو قسمت می کند. هر کدام از مربع ها دارای نقاط و یا ممکن است خالی باشد. پشت مهرها نیز به صورت طرح دار و یا بدون طرح هستند.

دومینو چیست

تعداد نقطه های مربع ها

هر کدام از 28 مهره مستطیلی شکل دومینو به دو قسمت تقسیم شده است. بر روی هر قست تعداد 0 تا 6 نقطه مشخص شده است. در مهره هایی که هر دو قسمت با تعداد نقطه مساوی هستند جفت نامیده می شود و مهره هایی که جفت نیستند تک نامگذاری شده اند. و این تعداد نشان می دهد نقطه ها خیلی مهم می باشند.

نحوه ی بازی دومینو

بازیکن اول، برای شروع بازی اولین مهره را قرار می دهد برای اضافه کردن مهره بعدی باید یک طرف مربعی که قرار داده شده است با مهره ای که قرار است وارد بازی شود برابر باشد. که در این صورت که تعداد نقطه ها برابر است میگوییم جفت می کنیم. هر بازیکن در فرصت خود از مهره هایش استفاده می کند اگر مهره ای برای استفاده نداشت که تعداد نقطه اش به کارش بیاید فرصتش به بازیکن دیگری داده می شود.

اگر دومینو اضافی وجود داشت در یک جای جداگانه به نام بانک گذاشته می شود تا هر زمان که بازیکنی فرصت خود را واگذار کرد در آن زمان یک مهره از بانک بردارد این اتفاقی به شرطی میفتد که بانک خالی نباشد. تعداد مهره ها در بین بازیکنان به صورت مساوی تقسیم می شود و کسی که زودتر از همه از تمام مهره هایش استفاده کند برنده بازی خواهد بود.

دومینو را چند نفره بازی می کنند؟

بازی دومینو را می توان دو یا چهار نفره بازی کرد که عموما زمانی که تعداد بیشتر است جایی به نام بانک وجود ندارد.

تقسیم بندی مهره ها بین بازیکنان

پخش مهره ها به این صورت انجام می شود که مهره ها را وارونه می چینند به طوری که تعداد نقطه ها مشخص نیست. بعد از آن هر نفر به ترتیب دو مهره برای خود بر میدارند. و همین کار را تا پایان تعداد مهره ها تکرار می کنند. ولی در دوره ی پایانی هر کدام از بازیکنان سه مهره برمی دارند تا هر بازیکن هفت مهره داشته باشند.

شروع بازی

هر بازکنی که جفت شش دارد بازی را آغاز می کند. زمانی که تعداد بازیکن ها 4 نفر می باشد بازیکن هایی که روبروی هم هستند یک تیم را تشکیل می دهند. به این نکته توجه داشته باشید که زمانیکه تعداد بازیکن ها 4 نفر است ابتدایی ترین نوع بازی دومینو انجام می شود و این بازی روش های متنوعی دارد.

برنده بازی

دو نفری که در یک تیم هستند یار یکدیگرند. در پایان هر کسی که مهره هایش تمام شد تعداد نقطه های تیم رقیب را می شمارد و این عدد امتیاز برنده محسوب می شود. به این صورت هر کسی که امتیازش به 104 رسید برنده بازی خواهد بود. همانطور که قبلا گفته شد این بازی پایه ترین بازی دومینو می باشد.

قوانین بازی در روش چیدمان دومینو

معروف ترین نوع بازی دومینو که همان بازی چیدمان می باشد شامل دو گروه است:

۱- بازی مسدود کننده:

بیشتر بازی های دومینو در گروه مسدود کننده قرار دارند که با مسدود کردن مهره یک نفر یا تمام شدن مهره های یکی از بازیکنان بازی به اتمام می رسد و بازنده کسی است که راهش بسته شده است.

۲- بازی امتیازی:

در روش امتیازی در طول بازی امتیازها محاسبه می شود. در هر منطقه قوانین بازی متفاوت است و بسته با قانون آن منطقه امتیاز ها محاسبه می شود.

تاثیرات مثبت بازی دومینو

  • تمرکز تقویت می شود.
  • خلاقیت بالا میرود و قدرت تخیلات تحریک می شود.
  • حرکت انگشتان و دست ها ظریف تر می شود.
  • درک تقارن، تجانس و زاویه ها بالا می رود.
  • توالی دیداری قدرت می گیرد.
  • روحیه کار تیمی و مشارکت به دلیل روحیه هیجانی افزایش می یابد.

بازی دومینو + معرفی و نوع بازی

مزایا و اهمیت اموزش بازی دومینو برای کودکان

  • افزایش روابط اجتماعی
  • توانایی گفتاری و شنوایی و تفکر بالا می رود.
  • بر هوش و خلاقیت کودکان تاثیر مثبت دارد.

ارتباطات اجتماعی

کودکان و یا دانش آموزان برای بازی دومینو مجبور به بحث و گفت و گو در مورد قوانین بازی هستند. برای انجام بازی تیمی نیاز به مشارکت دارند. این ارتباطات تعامل و همکاری را به کودکان آموزش می دهد.

افزایش توانایی گفتاری، گوش دادن و تفکر کردن

مشارکتی که در این بازی وجود دارد موجب بالا بردن توانایی گفتاری و شنیداری کودکان می شود. از آنجا که این بازی نوعی بازی فکری است دلیلی بر بالا رفتن قدرت تفکر  و تلاش برای ارتقای آن در کودکان را دارد.

تاثیر بازی دومینو بر هوش و خلاقیت کودکان

از آنجا که این نوع بازی نیاز به آموزش دارد از جهات آموزشی هوش و استعداد کودک را درگیر می کند. انتخاب یک راهبرد ایده آل برای ساخت دومینو به تفکر در انتخاب نیاز دارد که خود روشی برای قدرت دادن به خلاقیت در کودکان می باشد.

مهارت های اجتماعی

  • رعایت نوبت 
  • اندازه گیری میزان موفقیت
  • قبول اینکه شکست بخشی از زندگیست.
  • مشارکت در کار تیمی
  • مستقل بودن
  • توجه به واکنش دیگران در قبلا عمل ما
  • اعتماد به نفس
  • ارتباطات رفت و برگشتی
  • ایجاد رابطه با سایر افراد
  • احترام به بقیه

بازی های آنلاین دومینو

با پیشرفتی که امروزه در تکنولوژی وجود دارد بازی دومینو همانند سایر بازی های فکری به صورت مجازی و آنلاین به وجود آمده و در اختیار عموم است. برای مثال می توانید آن را از کافه بازار دانلود یا از سایت مینی بازی به صورت آنلاین بازی را انجام دهید.

دومینو در ایران

این بازی از زمانی که در ایران به وجود آمد طرفداران خود را در میان قشرهای مختلف پیدا کرد و به دنبال آن جشنواره ها و مسابقات در سطح استانی و کشوری برگذار شد و محبوبیت بازی بیشتر شد. این مسابقات با استقبالی که از طرف مخاطبان داشت همراه با خلاقیت و هنر با تکنیک چیدمان مختلف به مرحله اجرا در آمده است.

نگار فیروزی فرد

مطالب مرتبط

والیبال ساحلی

معرفی والیبال ساحلی

مجموعه فارسی درس 09 آذر 1401

یک پاسخ به “بازی دومینو + قوانین بازی”

  1. مجموعه فارسی درس گفت:

    لطفا دیدگاه های خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

تخفیف 15 درصدی ویژه اردیبهشت ماه - کد تخفیف شما: farsidars
preloader