ورود و عضویت
0
سبد خرید خالی است.

سود مرکب + فرمول محاسبه آن

بورس و ارز دیجیتال ناهید غیبی 15 دی 1402
سود مرکب

یکی از مفاهیم با اهمیتی که در مدیریت امور مالی می توان استفاده کرد سود مرکب است. به کمک سود مرکب می توانیم از سرمایه گذاری و پس انداز خود بازدهی بیشتری داشته باشیم.

سود مرکب

سود مرکب

سود مرکب در حقیقت سود حاصل شده از از سودهای پیشین است. فرض کنید شما در یک بازار مالی مقداری پول سرمایه گذاری کرده اید و هر ماه به مقدار 20 درصد سود می دهد. حالا دو راه پیش روی شماست اولی برداشتن سود حاصل صورت کامل است و دومی اضافه کردن سود حاصل به سرمایه اولیه است و اتفاقی که می افتد به این صورت است که شما سود سرمایه اولیه به علاوه سود ماه اول را دریافت خواهید کرد.

اصول مهم سود مرکب

  • دست نزدن به اصل سرمایه گذاری و سود آن و اجازه رشد دادن به آن.
  •  صبر کردن

فرمول محاسبه سود مرکب

A: مبلغی که شما در نهایت خواهید داشت.

p: سپرده اولیه شما، به عنوان الگو و قاعده اصلی در این فرایند شناخته خواهد شد.

r : نرخ سود سالانه.

n: تعداد سیکل ها در سال (برای مثال، ماهانه ۱۲ و هفته‌ای ۵۲ است)

T: مقدار زمانی که پول شما پس‌انداز خواهد شد.

A=P(1+r/n )^nt

فرمول محاسبه سود مرکب

 عواملی که باعث قدرتمند شدن سود مرکب می شود؟

عملکرد بهره مرکب زمانی خود را به خوبی نشان خواهد داد که چرخه به صورت متناوب تکرار شود در واقع در اوایل کار میزان سود حاصله قابل توجه نخواهد بود ولی یک سری عوامل هستند که باعث تشدید شدن بهره مرکب می شوند که عبارتند از:

  • فرکانس
  • زمان
  • نرخ سود
  • سپرده
  • مبلغ سپرده اولیه

فرکانس

فرکانس اشاره به فراوانی مسائلی که در ارتباط با سود مرکب هستند دارد. دوره های مرکب مکرر برای مثال در هر روز نتایج قابل توجهی دارد. موقع باز کزدن حساب پس انداز به دنبال حساب های که روزانه ترکیب می شوند باشید. پرداخت های سود امکان دارد ماهانه به حساب تان واریز شود ولی می توان محاسبه ها را روزانه انجام داد. هم چنین عده ای از حساب ها سود مرکب را به صورت ماهانه یا سالانه حساب می کنند.

زمان

نتایج سود مرکب در مدت های طولانی چشم گیرتر هستند در نتیجه انتخاب پس انداز های بلند مدت بهتر است.

نرخ سود

یکی از عوامل مهم در موجودی حساب ما در طول زمان نرخ سود است. نرخ سود بالاتر به معنی رشد سریع حساب است. در صورتی که سود مرکب ممکن است از نرخ سود بالاتر، بیشتر باشد. مخصوصا در مدت های طولانی یک حساب سود مرکب ولی با نرخ کمتر می تواند موجودی بیشتری به نسبت حساب عادی داشته باشد.

سپرده

بهتر است اصلا به سپرده پس انداز خود دست نزنیم و حتی با واریزی بیشتر موجب تقویت آن شویم زیرا برداشت ها و سپرده ها بر موجودی حساب ما اثز می گذارد. با برداشتن پول اثر سود مرکب بر سرمایه کاهش می یابد.

مبلغ سپرده اولیه

اینکه با 100 تومن شروع کنید یا 2 میلیون مهم نیست بهره مرکب به نسبت خودش برای هر مقداری اثر خواهد گذاشت. با اینکه صندوق های کلان باعث می شوند اثر سود مرکب بیشتر و بهتر نشان داده شود ولی پس انداز های کم نیز شامل این امر می شوند فقط نیازمند زمان بیشتری هستند.

مبلغ سپرده سود مرکب

سود مرکب در بازار سهام

خریدن اوراق بهادر و شرکت کردن در بازار سرمایه گذاری یکی از بهترین راه ها برای به دست آورن سود مرکب می باشد. در صورت آشنایی با تحلیل تکنیکال بنیادی یا سرمایه گذاری در بورس می توانید در زمان مشخصی با سرمایه گذاری و خرید و فروش اوراق بهادر به سود مرکب برسید. طرز کار برای کسب کردن سود مرکب از بورس به این شکل است ما می توانیم با هر سودی که از فروش سهام به دست می آوریم دوباره هم با اصل سرمایه و هم با سود حاصله سهام بخریم در حقیقت سود به دست آمده را هر سری به اصل سرمایه بیافزاییم.

سود مرکب چه اهمیتی دارد؟

سود مرکب به این دلیل مهم است که به وسیله سود مرکب می توان به سرعت در دوره های زمانی بلند رشد سرمایه و سود به دست آمده را افزایش داد. با استفاده از سود مرکب سرمایه گذار امکان به دست آوردن سود از اصل سرمایه و سود حاصل از آن را دارد. این موضوع سبب رشد بیشتر سرمایه فرد در طول زمان می شود.

مزایای سود مرکب

  • اضافه شدن ثروت
  • دستیابی به اهداف مالی بلند مدت را تسهیل می بخشد.
  • دریافت کردن سود تدریجی

استفاده از سود نوسان‌گیری در بورس

تریدرها می توانند در صورتی که پیش‌بینی درستی از روند قیمت سهام شرکت‌ها داشته باشند از سود به دست آمده برای سرمایه‌گذاری و خرید دوباره سهام شرکت مربوطه برای دریافت سود مرکب استفاده کنند. در این صورت سرمایه‌گذار پس از رشد سهام خریداری شده  آن را در قیمت‌های بالا به فروش می رساند. پس از آن صبر می کند  تا بار دیگر مقدار بیشتری از سهام مشابه را با اصل سرمایه و سود آن در قیمت‌هایی پایین‌تر خریداری کند.

 سود مرکب در فارکس

سود مرکب در فارکس به معنی این است که سودهای به دست آمده از تریدهای موفق برای اضافه کردن سرمایه، بار دیگر سرمایه‌گذاری شود. در نتیجه نحوه کاربرد و استفاده از مفهوم سود مرکب با سود مرکب بانکی تفاوت دارد. وقتی که تریدر در بازار فارکس معامله موفقی را به انجام برساند، این اختیار را دارد تا سود حاصل را برداشت کند.

سود مرکب در ارز دیجیتال

از سود مرکب در بازار ارزهای دیجیتال به این صورت می توان استفاده کرد که  معامله‌کننده سود به دست آمده از تریدهای موفق خود در بازار کریپتو را باردیگر در این بازار سرمایه‌گذاری کند. ولی نکته مهمی که در سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد این است که این بازار دارای نوسانات بسیاری است و کسانی که میخواهند تا بهره های حاصل از معامله ها را دوباره در این بازار سرمایه‌گذاری کنند بایستی توجه ویژه ای به چرخه بازار بیت کوین به‌عنوان عاملی تاثیرگذار بر روی روندهای بلند مدت در بازار کریپتو  کنند، تا سرمایه‌گذاری سودآوری داشته باشند.

ابزارهای محاسبه سود مرکب

از نرم‌افزار اکسل می توانیم برای حساب کردن سود مرکب استفاده کنیم. اما اگر قصد داریم فقط با وارد کردن اطلاعات اولیه از مقدار سرمایه و بازه زمانی موردنظر مقدار سود مرکب را حساب کنیم، می‌توانیم توسط عده ای از وب‌سایت‌ها به‌طور آنلاین این کار را انجام دهیم.

نمونه وب سایت محاسبه سود مرکب

سود مرکب صندوق سرمایه‌گذاری

سود مرکب در صندوق‌های سرمایه‌گذاری به این معنی است که سودهای حاصل از صندوق دوباره در همان صندوق سرمایه‌گذاری می‌شود. وقتی که شخصی سرمایه خویش را در یکی از این صندوق‌های سرمایه‌گذاری می گذارد، این سرمایه و همچنین سرمایه‌های دیگری که در صندوق وجود دارند به وسیله اشخاص حرفه‌ای در دارایی‌هایی از جمله سهام و اوراق قرضه، با توجه به استراتژی صندوق سرمایه‌گذاری می‌شود.

سود مرکب صندوق درآمد ثابتسود مرکب

سود مرکب صندوق درآمد ثابت به اضافه شدن سرمایه در طول زمان با سرمایه‌گذاری مجدد سود‌های حاصله از صندوق اشاره دارد. صندوق‌های درآمد ثابت به سرمایه‌‌گذارها سودهایی مستمر و پایدار می‌دهند. محل اصلی سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها بر روی اوراق قرضه دولتی، اوراق قرضه شرکتی، سپرده‌های بانکی و سایر اوراق بهادار با درآمد ثابت هستند. یکی از موارد خوب برای سرمایه گذاری ریسک‌گریزها صندوق‌های درآمد ثابت هستند.

 

نتیجه گیری

سود مرکب دارای این خاصیت است که هرچقدر زودتر دریافت بهره مرکب را انجام دهیم سود بیشتری خواهد داد و با کمترین سرمابه و پس انداز قادر خواهیم بود به هدف های بلند مدت مالی خود برسیم. مشخص است که هرچقدر شروع دریافت سود مرکب را عقب تر بیاندازیم مجبور می شویم جهت دستیابی به اهداف مالی مشابه، اندازه بیشتری از دریافتی خود را پس‌انداز کنیم.

پاورپوینت های مرتبط با موضوع سود مرکب

ناهید غیبی

دانش آموخته کارشناسی کامپیوتر - نرم افزار، فعالیت های او در زمینه طراحی و محتوا نویسی بوده و همچنین یکی از مدیران ارشد مجموعه فارسی درس می باشد.

مطالب مرتبط

۲ پاسخ به “سود مرکب + فرمول محاسبه آن”

  1. مجموعه فارسی درس گفت:

    لطفا دیدگاه های خود را با ما در میان بگذارید.

  2. پی استور گفت:

    مطلب بسیار مفید و عالی بود. ممنون از وب سایت فارسی درس

دیدگاهتان را بنویسید

تخفیف 15 درصدی ویژه اردیبهشت ماه - کد تخفیف شما: farsidars
preloader