ورود و عضویت
0
سبد خرید خالی است.

ملکه زنبور عسل + معرفی و نقش ملکه در کندو

کشاورزی مجموعه فارسی درس 17 دی 1402
ملکه زنبور عسل

ملکه زنبور عسل، زنبوری است که برای کندو بسیار عضو حیاتی می باشد و با تخمگذاری و پخش ماده ای به نام فرمون از بدن خود به داخل کندو باعث بقای نظم اجتماعی در کندو یا کلنی می شود.

ملکه زنبور عسل

فهرست مطالبی که درباره ملکه زنبور عسل خواهید خواند:

  • نقش ملکه زنبور عسل در کندو
  • خصوصیات ظاهری یک زنبور ملکه خوب
  • تعداد ملکه زنبور عسل در هر کندو
  • چرخه زندگی و مراحل تکامل زنبور ملکه
  • نحوه پرورش زنبور ملکه
  • چه عواملی باعث تبدیل شفیره به ملکه یا زنبور کارگر می شوند؟
  • ملکه باکره
  • زمان ترک زنبور ملکه از کندو
  • تخم گذاری ملکه
  • ملکه باعث ایجاد نظم در کندو
  • سوال اینجاست که واقعا ملکه زنبور عسل حاکم کندو است؟

نقش ملکه زنبور عسل در کندو

تمامی صفات و ویژگی های یک کندو یا کلونی به ملکه آن کندو بستگی دارد به طوری که اگر ملکه در یک کندو عملکرد خوب و کاملی داشته باشد کندوی قوی تری به وجود می آید و عسل بیشتری تولید می شود.

می توان گفت در واقع ملکه، مادر کلنی یا کندو است.

تنها جنس ماده تخمگذار در کندو است که باید جمعیت کافی از زنبوران کارگر و تعداد کافی زنبور نر تولید کند تا وظایف کندو را انجام دهند.

ملکه انتقال دهنده صفات اجداد خود و همچنین صفات نرهاییست که با آن ها جفت گیری کرده است.

خصوصیات ظاهری یک زنبور ملکه خوب

  1. قد کشیده دارد.
  2. شکم ملکه نسبت به سایر زنبور ها کشیده است.
  3. بال های خوابیده روی پشت دارد.
  4. اندام های سالم دارد.
  5. هنگام حرکت از همه پاها استفاده می کند.

تعداد ملکه زنبور عسل در هر کندو

به جز دوره‌های کوتاه در زمان آمادگی یا به تعویق انداختن حرکت گله‌ای اعضای کلونی (عمل جایگزینی یک ملکه ضعیف)، در هر کلونی تنها یک ملکه زنبور عسل وجود دارد. زمانی که یک ملکه جدید به دنیا می‌آید، محل زنبورهای ملکه جدید دیگر را تعیین نموده و آن‌ها را به نوبت از کندو بیرون می‌کند. در صورتی که به هر طریقی، دو ملکه جدید در یک کندو بطور همزمان ظاهر شوند، تا زمان مرگ یکی از آن‌ها، با یکدیگر مبارزه می‌کنند.

چرخه زندگی و مراحل تکامل زنبور ملکه

  • مراحل رشد زنبور های نر، کارگر و ملکه یکسان است.
  • تخم گذاری توسط ملکه انجام می شود.
  • تخم ها به لارو تبدیل می شود.
  • لاروها به شفیره تبدیل می شوند.
  • در آخر شفیره به زنبور کامل تبدیل می شود.
  • طول مرحله تخم در هر سه گروه، سه روز است
  • طول مرحله لاروی در هر سه گروه، شش روز است
  • طول مرحله شفیرگی در آنها تفاوت دارد.

ملکه زنبور عسل

نحوه پرورش زنبور ملکه

زمانی که زنبورها ملکه جدید را پرورش می‌ دهند ابتدا سلول ویژه زنبور را آماده می کنند که دهانه آن در قسمت پایین می باشد. آنها زنبور ملکه قبلی را وادار می نمایند که درون این سلول ها تخم گذاری کند. زنبور پرستار باید مطمئن شود که مقدار زیادی ژل رویال دارد. ژل رویال برای پوشیده شدن سلول‌ ها جهت تغذیه زنبور ملکه به کار گرفته می ‌شود.

زنبور عسل ملکه تنها ۵ روز به صورت لارو می ‌ماند. ملکه در صورتی که به اندازه کافی قوی باشد به محض بیرون آمدن ملکه جدید جهت شکست دادن آن مبارزه می کند و تمامی ملکه های جدید را از بین می‌ برد. پس از آن به مدت یک هفته در کندو می ماند تا بال هایش را تقویت کند. برای جفتگیری با زنبورهای نر که در حال پرواز هستند از کندو عسل خارج می ‌شود.

چه عواملی باعث تبدیل شفیره به ملکه یا زنبور کارگر می شوند؟

اندازه حجره زنبور ملکه که بزرگ تر از سایر حجره هاست.

نوع و میزان تغذیه در دوران لاروی.

همه لاروها (ملکه، کارگر و نر) تا ۳ روز اول از ژل رویال تغذیه می شوند بعد از آن تنها آنهایی که قرار است به ملکه تمایز یابند همچنان از ژل رویال تغذیه می کنند.

از میان لاروها یکی از آن ها که دارای ویژگی بهتری است به ملکه تبدیل می شود.

ملکه باکره

در طول زمانی که ملکه زنبور عسل در داخل سلول ها تخم گذاری می کند تقریبا 16 روز طول می کشد تا یک سلول تخم به ملکه زنبور عسل تبدیل شود که به آن ملکه باکره می گویند. یک ملکه باکره پنج الی هشت روز قبل از این که برای جفت گیری آماده شود داخل کندو زندگی می کند. در این دوره زنبور های کارگر او غذا می دهند تا اندام تولید مثل او به حالت بالغ برسد و اندام های پروازیش برای پرواز جفت گیری قدرتمند شود.

زمان ترک زنبور ملکه از کندو

  1. هنگام جفت گیری

ملکه در طول عمر خود تنها یک بار جفت گیری می کند.

ملکه زنبور ها به طور معمول با زنبورهای نر کندوی خود جفت گیری نمی کند به این منظور مسافت زیادی را پرواز می کند و از کندوی خود دور می شوند تا به مکانی که هزاران زنبور نر در آنجا جمع شده اند برسد.

جفت گیری در ارتفاع ۱-۱۵ متری سطح زمین صورت می گیرد و ملکه قادر است تقریبا با ۱۰-۲۰ زنبور نر جفت گیری کند.

۴-۵ روز بعد از جفت گیری زنبور ملکه شروع به تخم ریزی می کند.

  1. محدودیت فضا داخل کندو

به خاطر اینکه ملکه هر روز تخم های زیادی می گذارد، جمعیت زنبورها افزایش می یابد و فضای درون کندو برای تعداد زیاد زنبور ها محدود می شود. زنبور های کارگر تغذیه ملکه را متوقف می کنند و به فکر پرورش ملکه جدید می افتند.

در پی فشارهایی که به ملکه وارد می شود ملکه با نیمی از زنبور ها برای همیشه کندوی اصلی را ترک می کنند و در جای دیگری کندوی جدید می سازند.

  1. در زمان افزایش بیماری های مزمن در کندو

در زمان  افزایش بیماری بوی حاصل از باکتری ها و انگل ها و سایر عوامل بیماری زا و از بین رفتن شمار زیادی از زنبور ها بقای کندو را به خطر می اندازد در این صورت ملکه مجبور است با زنبورهای سالم، کندوی خود را ترک کند وکندوی جدیدی تشکیل دهند.

تخم گذاری ملکه زنبور عسل

زمان فعالیت کامل تخم گذاری در فصل تابستان و بهار است که وزن زنبور ملکه به ۲۵۰ هزار و ۲۸۰ میلی‌گرم می‌ رسد. زندگی ملکه زنبور عسل به گونه ای است که تا 8 سال زنده می ماند. اما تنها در یک الی دو سال اول کارآمد است. بعد از آن باید ملکه دیگر جایگزین شود. زنبور ملکه در عرض ۲۴ ساعت می ‌تواند ۳۰۰۰ تخم بگذارد.

ملکه قادر است دو نوع تخم را تولید کند.

تخمی که بارور شده است:

این تخم از تلقیح سلول تخم ملکه واسپرم زنبور نر که به هنگام جفت گیری در کیسه اسپرم ملکه ذخیره شده است به وجود می آید و باعث ایجاد زنبور ملکه و زنبور کارگر می شود.

تخمی که بارور نشده است:

با وجود اینکه اگر سلول تخم با اسپرم تلقیح نشود قابلیت رشد و تکامل ندارد ولی در زنبور عسل و برخی دیگر از حشرات سلول تخم بارور نشده به تنهایی قابلیت رشد و تبدیل به یک حشره ی کامل را دارد و باعث به ایجاد زنبور نر می شود.

اگر ملکه تا سن سه هفتگی جفت گیری نکند دیگر قادر به جفت گیری نخواهد بود پس از آن ملکه فقط می تواند تخم های بارور نشده بگذارد که این تخم ها به زنبور نر تبدیل می شوند که به این حالت بکرزایی می گویند.

ملکه زنبور عسل

ملکه باعث ایجاد نظم در کندو

زنبور ملکه با تولید فرومون باعث ایجاد نظم و یکپارچگی در کندو زنبورها می شود.

بخش مهمی از کارها و عملکرد روزانه زنبورها در کندو توسط این ماده شیمیایی کنترل می شود.

این ماده بویی دارد که زنبورهای دیگر با استشمام آن پی به وجود ملکه می برند.

اگر روزی این بو در کندو به مشام زنبورها نرسد زنبورها در میابند که باید ملکه جدیدی را به زودی پرورش دهند تا جایگزین ملکه قبلی شود.

سوال اینجاست که واقعا ملکه زنبور عسل حاکم کندو است؟

جواب سوال خیر می باشد! حاکم های اصلی کندو، در واقع زنبور های کارگر هستند. شاید طوری به نظر برسد که ملکه، کندو را کنترل می‌کند، ولی در اصل زنبورهای کارگر وظایف روزمره و عملکرد کلونی را هر روز کنترل می کنند و در نهایت در مورد سرنوشت ملکه تصمیم می‌گیرند. زنبور های کارگر اگر احساس کنند که ملکه به هر نحوی ناکارآمد هست، سریع او را با یک ملکه دیگر جایگزین می کنند. وقتی که زنبور های نگهبان اطمینان حاصل کردن که یک جایگزین مناسب برای ملکه وجود دارد با گرسنگی دادن به او یا با حمله به او ملکه زنبور عسل ناکارآمد را از بین می برند.

پاورپوینت های مرتبط با موضوع ملکه زنبور عسل

مجموعه فارسی درس

بزرگ ترین مجموعه پاورپوینت ایران

مطالب مرتبط

یک پاسخ به “ملکه زنبور عسل + معرفی و نقش ملکه در کندو”

  1. مجموعه فارسی درس گفت:

    لطفا دیدگاه های خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

تخفیف 15 درصدی ویژه اردیبهشت ماه - کد تخفیف شما: farsidars